2012. február 27., hétfő

Scan Speak project II.

 Már több, mint 4 éve annak, hogy az első Scan Speak motoros dobozom elkészült. Eredetileg egy másolatnak indult a legendás ProAc Response 2.5 gyári hangsugárzó mintájára, aztán ahogy haladtam előre a tervezésben és megvalósításban, egyre több elhajlás történt. A végső verzióban gyakorlatilag csak a hangszóró készlet és a doboz külső méretei maradtak változatlanok, a belső kialakítás és a keresztváltó is egyedi lett. Ezek a változtatások előnyére váltak, némi bátorsággal kijelenthető, hogy a gyári R2.5-nél jobb lett a hangzási eredmény, a vizuális érték persze elmarad attól a házilagos kivitelezés miatt. 

 Az elmúlt években sok hangdoboz járt nálam. Hol hivatalos tesztelésre, hol csak egyéni kíváncsiság okán kerültek hozzám kereskedőktől, gyártóktól, hobbitársaktól. Büszkeséggel töltött el, hogy mindegyik után felüdülés volt a sajátomat visszakötni. Persze a hifisták gépszíja bennem is dolgozik, az újítás, fejlesztés igénye mocorog folyamatosan. Időközben elektronikák terén erősen letértem a hagyományos HiFi ösvényről, rendszerem ezen része sokat fejlődött. Ez is felvetette egy jobb hangsugárzó beszerzését. Gyári dobozban már régóta nem gondolkodom, mivel a számomra elérhető ársávban semmivel sem vagyok elégedett. Aki valaha is épített jól sikerült DIY dobozt, tudja, hogy nem olyan nehéz a gyári produktumok hangzását felülmúlni, ráadásul sok-sok pénzt tudunk megspórolni. Tavasszal hozzám került egy fórumtárs elfuserált hangdoboza javítás és tuning céljára, melyekben az általam nagyon kedvelt gyártótól, a Scan Speaktől származó hangszórók várták jobb sorsukat. Minőségük és hangzásuk adta meg az utolsó lökést ahhoz, hogy új doboz építésére szánjam magam. Így hát eddigi dobozom némi hüppögés közepette kedves barátomhoz, Qqriqhoz került egy Focal 826V helyére, aki nagy megelégedéssel használja jelenleg is.

 Sok héten át törtem a fejem az új projecten. A High Enddel kapcsolatos ellenérzéseim miatt néhány éve olcsó, de hatékony megoldásokban gondolkodom, a rendszerem készülékeinek ára együttesen félmillió Ft alatt van, az új hangdobozra sem akartam többet költeni 300 ezernél. Ebbe nem fér bele egy komoly 3 utas hangdoboz, így továbbra is 2 utasnál maradtam. Előző dobozom erősen érzéketlenre sikeredett, valahol 84 dB/1m környékén nyeli az energiát, így több erősítőnek is meggyűlt vele a baja, ezért az új doboznál cél volt az érzékenység megemelése is. A kiinduló alap a Scan Speak Revelator 18W/4531 mélyközép hangszóró volt, ami minden téren előrelépés a korábbi klasszikus 18W/8535 driverhez képest. A fenti szituáció miatt lehetőségem volt több héten át tesztelni a Revelatort, nagyon könnyű volt vele dolgozni, teljesen beleszerettem. Néhány nagyon komoly (és drága) gyári dobozban találkozhatunk a Revelator családdal, pl. Sonus Faber egyes típusaimban. Válasszunk hát hozzá magassugárzót! No ez már nem volt olyan egyszerű. Voltak a jól bevált régebbi Scan Speak típusok, de erősen kacsintgattam az újabb fejlesztésű modellek felé, ezekkel azonban idehaza egyetlen ismerősömnek sem volt még tapasztalata. Konzultáltam néhány általam tisztelt külföldi DIY szakival. Troels Gravesen (aki gyakorlatilag az összes Scan Speak hangszóróból épített már dobozt) és a Humble néven ismeretes Tony Gee is bíztatott az új S.S. magassugárzókkal kapcsalatban. Végül az Illuminator család D3004/662000 motorja lett a befutó. Így a hangszóró készlet költsége valamivel 200e Ft alatt landolt.

 A hangdoboz tervezésénél az alapot Troels Gravesen SP98-09 projectje adta. Klasszikus álló doboz, amit megbolondítottam annyiban, hogy az előlap felső harmada a hangszórókkal együtt meg lett döntve a két motor fázishelyzetének javítása érdekében, illetve ennek a résznek a sarkai ferdén le lesznek csapva Baffle Step és diffrakciós szempontok miatt, továbbá a reflexnyílás előre került, az előlap dupla anyagvastagságot kapott, több merevítést építettem be, illetve optimalizáltam az oldalarányokat. A keresztváltó a doboz alján lévő üregbe kerül, így bontás nélkül is hozzá lehet férni, ami nagy előny a finomítások, mérések során. A végső verzióban az üreg hangcsillapító anyaggal meg lesz tömve és le lesz zárva. A két út külön ki lett vezetve 1-1 pár banán aljzatra az esetleges kettős hajthatóság miatt.

 A hangszórók beszerzésénél futottam néhány kört a költségek leszorítása érdekében. Legutóbb a Madisoundtól szereztem be mindent, de most nem akartam a vámmal szórakozni, így hazai forrást kerestem. No ez nem sikerült, senki nem tudta produkálni a hangszórókat emberi áron. Köztes megoldásként Pagrus mester tanácsára a holland Europe Audio webáruházat választottam, ahol komoly raktárkészlet van és az áraik is barátságosak. Elég döbbenetes volt, mikor a rendelést követő 3. napon hozta a futár a csomagot. Igen, még mindig rá tudok csodálkozni az ilyenekre. A magyar kereskedőknek egy levélváltáshoz is ennél több időre van szükségük általában.

 A végleges váltó alkatrészei a Jantzen Audiotól érkeztek, addig olcsóbb cuccokkal kísérleteztem. Velük jó a kapcsolatom, az alkatrészeik magas minőségűek, a kiszolgálás példás. Z-Cap, Silver Cap kondenzátoraik és a fóliás tekercseik szerintem bőven meghaladják a népszerű Bennicet, Clarity Capet, de a Mundorfot is elérik, csak jóval alacsonyabb áron. Szerencsére rendelkezésemre áll egy komplett alkatrészkészlet tőlük, így a keresztváltót nem csak szoftverekkel szimuláltam, hanem valós mérésekkel és próbákkal alakítottam ki.

 A start gomb lenyomása után 2 héten belül minden alkatrész megérkezett. A dobozhoz szükséges faanyag (18 mm-es rétegelt lemez) méretre lett szabatva, kedves barátom (aki korábbi dobozaimnál is segédkezett) műhelyében elkészültek a kivágások, bemarások, merevítő lapok.




        


 Másnap összeállítottuk, ragasztottuk a dobozt, belekerült a kátrányozás (ipari nehézlemez, ami a tömeget is jótékonyan növeli), belső csillapítás (valódi kártolt gyapjú), majd felületi hibajavítás és lenolaj kencézés után az előlap matt fekete festést kapott. 2 napos száradás után hoztam haza és megkezdődött járatás, méricskélés, a keresztváltó kialakítása. 

 A Scan Speak hangszórók hírhedtek a hosszú bejáratási idejükről, ami alatt több száz órát kell érteni. Ez alatt folyamatosan változnak a motorok paraméterei, ami hatással van a keresztváltó kialakítására és a hangzásra is. Itt még nem lehet törekedni a végső eredményre, de kísérletezni már érdemes. Sok passzív váltót próbáltam ki a dobozban, de hadrendbe állítottam egy DSP alapú aktív váltót is, hogy ne kelljen állandóan forrasztgatni, csak gombokat nyomogatni.

 Sok hangdoboz építő gondolja, hogy ha valamilyen módon sikerül elérnie egy szép frekvencia átvitelt, azzal már nyert ügye van, de sajnos tévednek. Sokféle módon lehet szép görbéket kapni, de ezek hangzása egyáltalán nem egyforma. Részemről e doboznál egészen meredek, 48 db/oct és enyhe, 1. rendű vágási meredekségeket, illetve vágási pontokat is, korrekciós szűrőkkel és azok nélkül is. Bár többükkel is sikerült a célként kitűzött +- 2 dB tűrésen belül kerülni, közülük választani csak sok napos zenehallgatás során lehet, már ha az építő valóban jó hangzású dobozt szeretne, nem csak egy szép paraméterekkel bíró mérnöki végterméket. Számomra a magasabb rendű váltás egy igen tiszta, steril, de túl hűvös hangzást ad, az 1. rendű pedig már túlságosan nagy torzítást eredményez a váltási pont környékén, így maradtam a 2. rendű szűrőknél. 2 kHz alatti váltásnál. Íme a két frekvencia válasz 24 és 48 dB meredekséggel váltva. Látható, hogy az eredő átvitel alig tér el, bezzeg a hangjuk...



 A sok váltási móddal és a DSP konfigurálhatóságával sikerült alaposan kiismerni a hangszórókat, így esély nyílt a végleges passzív keresztváltó összeállítására. Ez egy 12 dB/oct meredekségű, 2500 Hz középpontú, Baffle Step, impedancia és rezonancia kompenzációs körökkel tarkított áramkör lett, amivel az alábbi átvitelt sikerült kihozni (alul a kritikus 3. felharmonikus torzítás):



 Nagy segítséget jelentett a Loudspeaker Lab szoftver azon szolgáltatása, hogy a hangszórók nyers, általunk mért átviteli görbéjét használhatjuk a keresztváltó méretezésénél és elemzésénél. Így nem csak egy elvi eredményt kapunk, hanem valóságos adatokat, amik bizony erősen hasonlatosak a gyakorlati méréseknél kapott értékekhez.

 A doboz tervezése valamikor a tavasz elején indult, az építés a nyár végén történt, a járatás, keresztváltók fejlesztése nagyjából fél évig tartott, most február van, tehát összesen 10 hónap telt el a gondolat és a megvalósulás között. Hogy milyen lett a végeredmény? Nyílt, impulzív, őszinte. Nem egy háttérzenére való hangsugárzó, mivel folyamatosan magára vonja a figyelmet. Megmutatja a felvételek és a műfajok közötti különbséget, ami nálam alapelvárás. Sok rockot hallgatok, ezért számomra fontos e műfaj hiteles megszólaltatása is, amire igen kevés HiFi doboz alkalmas lassúságuk, fedettségük, erőtlenségük miatt. Én addig nem nyugodtam, míg a dobozom minden általam hallgatott zenei műfajon nem nyújt megfelelő produkciót. Talán ez volt a legnehezebb és legtöbb időt lekötő feladat, de úgy érzem sikerült teljesíteni.


Nincsenek megjegyzések: